• Νέα Καπνικά Προϊόντα - το ηλεκτρονικό τσιγάρο

    • Γενικές Πληροφορίες

      Γνωστικό αντικείμενο: Αγωγή υγείας, πρόληψη καπνίσματος, νέα καπνικά προϊόντα, ηλεκτρονικό τσιγάρο.

      Σύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών: Οικιακή Οικονομία, Πληροφορική, Φυσική Αγωγή, Χημεία, Αισθητική Αγωγή.                                           

      Διδακτική προσέγγιση: Ενημέρωση και πρόληψη για τις παθήσεις που προκαλούνται στους καπνιστές από τη χρήση νέων καπνικών προϊόντων. Σχετικές Έρευνες. Με εργαλεία τις καινοτόμες δράσεις και τις σχολικές δραστηριότητες, να γίνει κατανοητό ότι το ηλεκτρονικό τσιγάρο είναι εξ ίσου βλαβερό όσο και το συμβατικό τσιγάρο.

      Τάξη: Α’, Β’ και Γ’ Τάξεις του Γυμνασίου.

      Χρονική διάρκεια: Από 1 έως 2 διδακτικές ώρες, ανάλογα με την εμβάθυνση στο θέμα

      Χώρος: Σχολική μονάδα, στη αίθουσα διδασκαλίας με διαδραστικό πίνακα ή στην αίθουσα πληροφορικής για χρήση Internet, είτε σε εξ αποστάσεως εκπαίδευση

      Υλικά & μέσα: Ηλεκτρονικός υπολογιστής, βιντεοπροτζέκτορας ή /και διαδραστικός πίνακας, διαφάνειες σε παρουσίαση, γραφική ύλη, είδη χειροτεχνίας. 

      Εκπαιδευτικό πρόβλημα: 

      • Είναι βλαβερά τα ηλεκτρονικά τσιγάρα και γενικότερα τα νέα καπνικά προϊόντα;  
      • Τα ηλεκτρονικά τσιγάρα είναι εξίσου επικίνδυνα όσο και τα συμβατικά τσιγάρα;
      • Τα ηλεκτρονικά τσιγάρα αποτελούν αιτίες θανάτου;
      • Πως μπορούμε να αποφύγουμε τις εξαρτήσεις και τις επιπτώσεις στην υγεία μας;


      Στόχοι:

      • Να γίνει αντικαπνιστική ενημέρωση και πρόληψη.
      • Να ενημερωθούν οι μαθητές για τις ασθένειες που προκαλούν τα Νέα Καπνικά Προϊόντα.
      • Να αντιληφθούν ότι το ηλεκτρονικό τσιγάρο μπορεί να προκαλέσει βαριά μορφής πνευμονία και να οδηγήσει τον καπνιστή στο θάνατο.
      • Να αφυπνιστούν και να ενεργοποιήσουν Εκπαιδευτικούς, Γονείς και Νέους στην αντικαπνιστική προώθηση και εφαρμογή.
      • Να αποτραπεί η χρήση ουσιών μέσω της ενημέρωσης και των δραστηριοτήτων. 


      Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

      Οι μαθητές με το πέρας των δραστηριοτήτων, εκτός των στόχων που αναφέρονται παραπάνω, θα μπορούν:

      • να χρησιμοποιούν ικανοποιητικά εφαρμογές στον Η/Υ.
      • να εξασκηθούν στην ενεργή ακρόαση και συζήτηση.
      • να επιχειρηματολογήσουν, και να ασχοληθούν με τη δημιουργική γραφή, χρησιμοποιώντας τη φαντασία τους.
      • να διευρύνουν τους ορίζοντές τους και να αναπτύξουν κριτικές ικανότητες.
      • να βελτιώσουν τις μαθηματικές και λογιστικές ικανότητες τους.
      • να αναδείξουν τις δημιουργικές δεξιότητές τους, αναπτύσσοντας τη φαντασία τους, τον αυθορμητισμό τους, την αυτοπεποίθηση, την ελεύθερη έκφραση.

       Συνοπτική περιγραφή περιεχομένου: 

      Το μαθησιακό αντικείμενο που αναπτύσσεται με τις παρακάτω δραστηριότητες, αφορά τα “Νέα Καπνικά Προϊόντα” και πόσο βλαβερές είναι οι ουσίες για τον ανθρώπινο οργανισμό. Ο Εκπαιδευτικός έχει ως στόχο την ενημέρωση, την πρόληψη και τη μεταλαμπάδευση της σοβαρότητας και των προβλημάτων, που προκαλεί το κάπνισμα στον ανθρώπινο οργανισμό είτε από το συμβατικό τσιγάρο είτε από το ηλεκτρονικό. Η Ενημέρωση και η Πρόληψη αποτελούν τα βασικά ανατρεπτικά στοιχεία ως προς τον εθισμό των μαθητών μας στις εξαρτησιογόνες ουσίες.

    • Δραστηριότητα 1

      Τι γνωρίζω για τα καπνικά προϊόντα;

      Οι μαθητές εργάζονται ατομικά και συμπληρώνουν την έρευνα: «Τι γνωρίζω για τα καπνικά προϊόντα». Στη συνέχεια, ο εκπαιδευτικός τους παρουσιάζει τα συγκεντρωτικά αποτελέσματα και η ολομέλεια καταλήγει σε συμπεράσματα ως προς τις γνώσεις τους για τα νέα καπνικά προϊόντα.

    • Δραστηριότητα 2

      Τι είναι τα καπνικά προϊόντα;

      Ο εκπαιδευτικός εισάγει τους μαθητές στα νέα καπνικά προϊόντα μέσα από το κείμενο, τα video και τις εικόνες και συζητούν στην ολομέλεια. Διαβάζουν το Κείμενο: τι είναι τα καπνικά προϊόντα, παρακολουθούν τα βίντεο και τις εικόνες και συζητούν με τον εκπαιδευτικό σχετικά με τα καπνικά προϊόντα. 

      Στη συνέχεια, συζητούν  και αναλύουν τα δεδομένα στοιχεία της Έρευνας του Πανεπιστημίου της Βέρνης:
      “Το ηλεκτρονικό τσιγάρο είναι τόσο ένοχο, όσο και το συμβατικό και το θερμαινόμενο τσιγάρο.” 

      Οι μαθητές καλούνται να αναζητήσουν μέσα από το internet ή άλλες πηγές περαιτέρω πληροφόρηση για τα νέα καπνικά προϊόντα και τις επιπτώσεις από τη χρήση τους. Οι μαθητές εργάζονται ατομικά ή σε ομάδες των 4-6 μαθητών. Επικοινωνούν και συνεργάζονται μεταξύ τους και δημιουργούν κλίμα συντροφικότητας και δημιουργικότητας. Αναρτούν το υλικό στη σχετική εργασία. 

      Στη συνέχεια παίζουν την κρεμάλα.

    • Δραστηριότητα 3

      Τα συστατικά & οι επιπτώσεις των καπνικών προϊόντων

      Οι μαθητές μαζί με τον εκπαιδευτικό εργάζονται σε ολομέλεια. Διαβάζουν το Κείμενο: Συστατικά & επιπτώσεις και ενημερώνονται για τα συστατικά του ηλεκτρονικού τσιγάρου και τις βλάβες που προκαλεί στον ανθρώπινο οργανισμό. 

      Οι μαθητές λύνουν το σταυρόλεξο των συστατικών των καπνικών προϊόντων.

      Μπορούν να δημιουργήσουν τα δικά τους Κρυπτόλεξα ή Σταυρόλεξα, χρησιμοποιώντας εργαλεία όπως το πρόγραμμα Microsoft office Word, το πρόγραμμα Microsoft office excel, εφαρμογές διαδικτυακές όπως Crossword labs, EasyCross, Decalion, Crossword Forge, CrosswordCreator, Baptist, H5p και άλλες.

    • Δραστηριότητα 4

      Δίνω «φτερά» στο μήνυμά μου

      Ο εκπαιδευτικός εμφανίζει “το Περιστέρι” και ζητά από τους μαθητές του να εφαρμόσουν τη μεθοδολογία της δημιουργικής γραφής και να δημιουργήσουν το δικό τους (Περιστέρι) χρησιμοποιώντας τις Λέξεις και τις Φράσεις κλειδιά.

      *Λέξεις Κλειδιά: Κάπνισμα, Εξαρτησιογόνες Ουσίες, Υγεία, Ηλεκτρονικό Τσιγάρο, Νέο Καπνικό Προϊόν, Παθητικό Κάπνισμα, Ευεξία, Εθισμός, Διατάραξη Διαπροσωπικών Σχέσεων λόγω Εθισμού, Ταχυπαλμίες, Νοσοκομείο, Ιατρικές Έρευνες, Παθήσεις, Πνευμονία, Άσθμα, Καρκίνος, Καπνιστές, Καρδία, Καρκίνος, Θάνατος

      Οι μαθητές μπορούν να δημιουργήσουν ο καθένας τη δική του εικόνα, να την αναρτήσει στη σχετική εργασία και να την παρουσιάσει στην τάξη.

    • Δραστηριότητα 5

      Λέμε όχι και στο ηλεκτρονικό τσιγάρο!

      Ο εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές να δημιουργήσουν αφίσες σχετικές με το ηλεκτρονικό τσιγάρο στις οποίες να γράψουν αντικαπνιστικά slogans.

      Οι μαθητές μπορούν να δημιουργήσουν ο καθένας τη δική του αφίσα ή να είναι κατά ομάδες. Παρουσιάζουν την εργασία τους στην τάξη.

      Οι μαθητές μπορούν να μεγεθύνουν τις δημιουργίες τους σε μέγεθος αφίσας Α3 και να τις παρουσιάσουν σε διάφορους χώρους στη Σχολική Μονάδα και στην ευρύτερη περιοχή για την αφύπνιση του κοινού, π.χ. δημόσιοι φορείς, νοσοκομεία, κ.λπ.

    • Επεκτάσεις

      Τι γνωρίζει το κοινό για τα νέα καπνικά προϊόντα;

      Οι μαθητές καλούνται να ασχοληθούν με έρευνα σχετική με τα νέα καπνικά προϊόντα.

      Στήνουν το δικό τους ερωτηματολόγιο και προχωρούν σε σχετική έρευνα για τη διάδοση των νέων καπνικών προϊόντων στους συνομηλίκους τους ή/και στο κοντινό περιβάλλον τους.

      Πιθανά θέματα για το ερωτηματολόγιο:

      -Πόσοι μαθητές καπνίζουν; 

      -Πόσοι γονείς καπνίζουν;

      -Πόσοι μαθητές είναι παθητικοί καπνιστές;

      -Από ποια ηλικία άρχισαν να καπνίζουν;

      -Πόσοι γονείς χρησιμοποιούν τα Νέα Καπνικά Προϊόντα ; 

      - Πόσοι γονείς καπνίζουν  Ηλεκτρονικά Τσιγάρα ;

      - Πόσοι γονείς καπνίζουν Νέο Ηλεκτρονικό Προϊόν IQOS ; 

      - Πόσοι μαθητές κάνουν χρήση Ηλεκτρονικών Τσιγάρων ή άλλων Νέων Καπνικών Προϊόντων; κ.λπ.                                                          

      Αναλύουν και παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους, κάνοντας ενημέρωση σε όλους τους μαθητές του σχολείου και τους γονείς. Αναρτούν στη σχετική εργασία.


    • Αξιολόγηση

      Ας δούμε τι μάθαμε


      Μπορείτε να παροτρύνετε τους μαθητές σας:

      • Να απαντήσουν στο τελικό quiz.

      • Να γράψουν μικρές αποτρεπτικές φράσεις που θα μπορούσαν να μπουν στις συσκευασίες των καπνικών προϊόντων.