«Οι καλύτεροί μου οδηγοί… ο εαυτός μου και τα συναισθήματά μου»
Γενικές Πληροφορίες
Γνωστικό Αντικείμενο: Αγωγή Υγείας – Συναισθηματική Αγωγή - Γλώσσα
Σύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών:
Συναισθηματική αγωγή στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης και της Αγωγής Υγείας
Διδακτική Προσέγγιση:
Η διδακτική προσέγγιση είναι η βιωματική.
Τάξη: Δ'-Ε'-ΣΤ' Δημοτικού
Χρονική Διάρκεια: 1-2 διδακτικές ώρες, ανάλογα με την εμβάθυνση στο θέμα
Χώρος: Εργαστήριο πληροφορικής
Υλικά & Μέσα: Ηλεκτρονικοί υπολογιστές, προτζέκτορας, δραστηριότητες, φύλλα εργασίας.
Εκπαιδευτικό Πρόβλημα:
Η επίγνωση του εαυτού, τα συναισθήματα μου και τα προτερήματά μου.
Στόχοι:
Οι μαθητές να:
- Εξοικειωθούν με τα συναισθήματα
- Αναγνωρίζουν τις περιστάσεις που τους κάνουν να αισθάνονται θυμό
- Αντιληφθούν τις δεξιότητές τους και τα προτερήματά τους
- Κατανοήσουν τις αδυναμίες τους και ότι μπορούν να τις διαχειριστούν με τρόπο θετικό για αυτούς.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Οι μαθητές με το πέρας των δραστηριοτήτων εκτός των στόχων που αναφέρονται παραπάνω, θα μπορούν να χρησιμοποιούν ικανοποιητικά εφαρμογές στον Η/Υ, θα εξασκηθούν στην ενεργή ακρόαση και συζήτηση, καθώς και θα μπορούν να προβλέπουν τις συνέπειες των πράξεων τους.
Συνοπτική Περιγραφή Περιεχομένου:
Η αναγνώριση των συναισθημάτων και η αυτοεκτίμηση.
Κατεβάστε τον πλήρη οδηγό υλοποίησης του σχεδίου μαθήματος
Αν θέλετε να περιηγηθείτε και αξιοποιήσετε το σύνολο του υλικού online, θα πρέπει να προχωρήσετε σε εγγραφή και στη συνέχεια σύνδεση. Διαφορετικά μπορείτε να δείτε και κατεβάσετε τον Οδηγό Υλοποίησης του εκπαιδευτικού σεναρίου.
Δραστηριότητα 1
Ποιο είναι το όνομά μου;
Για τη δραστηριότητα αυτή ο εκπαιδευτικός θα έχει ζητήσει από τα παιδιά να κάνουν μια μικρή έρευνα από την προηγούμενη ημέρα.
- Από πού πήραν το όνομά τους, και
- Τι σημαίνει το όνομά τους.
Στο Φύλλο Εργασίας 1: το όνομά μου συμπληρώνουν τις απαντήσεις τους και στη συνέχεια ένας άλλος συμμαθητής τους αναλαμβάνει να παρουσιάσει τις απαντήσεις τους στην ολομέλεια.
Ποιο είναι το όνομά μου;
Στο φύλλο εργασίας συμπλήρωσε τις απαντήσεις σου.- Από πού πήρες το όνομά σου;
- Τι σημαίνει το όνομά σου;
Δραστηριότητα 2
Τα χρώματα των συναισθημάτων
Ο εκπαιδευτικός σε ολομέλεια εξηγεί ότι τα συναισθήματα έχουν χρώματα και μάλιστα ο κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικά χρώματα για τα συναισθήματα, για παράδειγμα το κόκκινο χρώμα για κάποιον μπορεί να συμβολίζει την αγάπη, για άλλον το θυμό και για άλλον το πάθος.
Με τη δραστηριότητα αυτή οι μαθητές θα δώσουν χρώματα στα συναισθήματα. Αφού παίξουν το drag and drop on picture της δραστηριότητας, σε ολομέλεια συζητούν ποια χρώματα αντιστοίχησαν με ποιο συναίσθημα.
Ποια χρώματα θα ήθελαν να έχει η τάξη τους;
Τα χρώματα των συναισθημάτων
Τα συναισθήματα έχουν χρώματα και μάλιστα ο κάθε άνθρωπος δίνει διαφορετικά χρώματα για κάθε συναίσθημα.
Παίξε το drag and drop on picture και δώσε χρώματα στα συναισθήματα σου. Συζητήστε όλοι μαζί τις επιλογές των χρωμάτων σας.
Ποια χρώματα θα ήθελες να έχει η τάξη σου;
Δραστηριότητα 3
Τι είναι αυτό που με θυμώνει;
Σε ολομέλεια ο εκπαιδευτικός εξηγεί στα παιδιά ότι ο θυμός είναι ένα πολύ ισχυρό συναίσθημα που αν δεν ξέρουμε πώς να το χειριστούμε μπορεί να έχει πολύ άσχημες συνέπειες για εμάς και τους γύρω μας. Ο εκπαιδευτικός ζητάει από τους μαθητές να σκεφτούν την τελευταία φορά που θύμωσαν και με ποιον τρόπο αντέδρασαν. Αφού μοιραστούν μερικές εμπειρίες, τότε οι μαθητές ατομικά συμπληρώνουν την έρευνα.
Στη συνέχεια σε ολομέλεια συζητούν γιατί τους θυμώνουν οι συγκεκριμένες περιστάσεις, ενώ κάποιες άλλες δεν τους θυμώνουν. Συζητούν τρόπους αντίδρασης και σκέφτονται τις συνέπειες κάθε αντίδρασης.
Τι είναι αυτό που με θυμώνει;
Ο θυμός είναι ένα πολύ ισχυρό συναίσθημα που αν δεν ξέρουμε πώς να το χειριστούμε μπορεί να έχει πολύ άσχημες συνέπειες για εμάς και τους γύρω μας.
Σκέψου την τελευταία φορά που θύμωσες και με ποιον τρόπο αντέδρασες. Συμπλήρωσε την έρευνα και συζήτησε με τους συμμαθητές σου και τον δάσκαλό σου, γιατί σε θυμώνουν οι συγκεκριμένες περιστάσεις. Δείτε τρόπους αντίδρασης.
Δραστηριότητα 4
Σχετικά με εμένα
Σε ολομέλεια ο εκπαιδευτικός εξηγεί ότι θα εστιάσουν στα θετικά γνωρίσματα τους και θα σκεφτούν τομείς αδυναμίας που χρήζουν βοήθειας. Για παράδειγμα είμαι πολύ καλός στο ποδόσφαιρο ή μου αρέσει να βοηθάω τους άλλους, όταν θυμώνω βρίζω πολύ άσχημα κ.α. Οι μαθητές στη συνέχεια συμπληρώνουν τα λουλούδια τους, αφού επιλέξουν και κατεβάσουν το αρχείο που θέλουν. Διαλέγουν ένα χρώμα που τους αρέσει για τα δυνατά σημεία τους και ένα άλλο για αυτά που χρειάζονται να δουλέψουν. Αναρτούν τις εργασίες τους στην πλατφόρμα.
Σχετικά με εμένα
Ποια είναι τα θετικά σου γνωρίσματα; Σκέψου τομείς αδυναμίας που θα χρειαζόσουν ίσως βοήθεια. Για παράδειγμα "είμαι πολύ καλός στο ποδόσφαιρο", "μου αρέσει να βοηθάω τους άλλους" ή "όταν θυμώνω βρίζω πολύ άσχημα" κ.α.
Συμπλήρωσε το λουλούδι σου, αφού επιλέξεις και κατεβάσεις το αρχείο που θέλεις. Διάλεξε ένα χρώμα που σου αρέσει για τα δυνατά σημεία σου και ένα άλλο για αυτά που χρειάζεσαι να δουλέψεις. Ανέβασε την εργασία σου στην πλατφόρμα.
Δραστηριότητα 5
Η ασπίδα μου
Κάθε μαθητής σχεδιάζει την ασπίδα του που χωρίζεται σε 4 μέρη:
- Ποια είναι τα ταλέντα του και οι δεξιότητές του
- Ανθρώπους που είναι σημαντικοί για αυτόν
- Το αγαπημένο του μέρος
- Ένα γεγονός στη ζωή του που τον έκανε να αισθανθεί ιδιαίτερα περήφανος.
Σε ολομέλεια παρουσιάζουν τις ασπίδες τους. Συζητούν για τις ομοιότητες και τις διαφορές των ασπίδων τους. Πόσο εύκολο ήταν να σκεφτούν θετικά για τον εαυτό τους και να τα τοποθετήσουν πάνω στις ασπίδες τους;
Η ασπίδα μου
Σχεδίασε την ασπίδα σου (την άμυνά σου) και χώρισέ την σε 4 μέρη:
- Ποιά είναι τα ταλέντα σου και οι δεξιότητές σου;
- Ποιοί είναι οι σημαντικοί άνθρωποι για εσένα;
- Ποιό είναι το αγαπημένο σου μέρος;
- Τι σε έχει κάνει να αισθανθείς ιδιαίτερα περήφανος/η.
Παρουσίασε την ασπίδα σου στην τάξη και συζητήστε όλοι μαζί για τις ομοιότητες και τις διαφορές των ασπίδων σας. Πόσο εύκολο ήταν να σκεφτείς θετικά για τον εαυτό σου και να τα τοποθετήσεις πάνω στην ασπίδα σου;
Επεκτάσεις
Εγώ και τα συναισθήματά μου
Οι μαθητές σημειώνουν στο Φύλλο Εργασίας 2: τα συναισθήματά μου και στη συνέχεια συζητούν σε ολομέλεια. Εδώ να τονιστεί ότι οι μαθητές απαντούν όσες ερωτήσεις θέλουν και μοιράζονται ό,τι θέλουν.
Αξιολόγηση
Πώς αξιολογώ τον εαυτό μου;
Οι μαθητές με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού απαντούν το Φύλλο Εργασίας 3: πώς αξιολογώ τον εαυτό μου;. Αν υπάρχει χρόνος οι μαθητές παρουσιάζουν σε ολομέλεια.
Πώς αξιολογώ τον εαυτό μου;
Στο φύλλο εργασίας συμπλήρωσε τις απαντήσεις σου για το πως αξιολογείς τον εαυτό σου. Ζήτα τη βοήθεια του δασκάλου σου, αν χρειάζεται.