«Διατρέφομαι υγιεινά και ισορροπημένα… ζω καλά»
Γενικές Πληροφορίες
Γνωστικό Αντικείμενο: Αγωγή Υγείας - Φυσικές Επιστήμες - Μελέτη Περιβάλλοντος - Γλώσσα
Σύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών:
- Δ’ Δημοτικού: Μελέτη Περιβάλλοντος, ενότητα 5: « Γνωρίζουμε και Φροντίζουμε το σώμα μας»
- Ε’ Δημοτικού: Φυσικές Επιστήμες, Ενότητα 4: « Πεπτικό Σύστημα»
- ΣΤ’ Δημοτικού: Φυσικές Επιστήμες, Ενότητα 1: «Ενέργεια»
- ΣΤ’ Δημοτικού: Γλώσσα, Ενότητα 4: «Διατροφή»
Διδακτική Προσέγγιση:
Κονστροκτουβιστική βιωματική προσέγγιση της γνώσης. Οι μαθητές εργάζονται είτε ατομικά, είτε σε ομάδες ή σε ολομέλεια ανάλογα με τις ανάγκες των δραστηριοτήτων και την κρίση του/της εκπαιδευτικού.
Τάξη: Δ'-Ε'-ΣΤ' Δημοτικού
Χρονική διάρκεια: 1 έως 2 διδακτικές ώρες, ανάλογα με την εμβάθυνση στο θέμα
Χώρος: Αίθουσα διδασκαλίας ή/και εργαστήριο πληροφορικής
Υλικά & Μέσα:
Ηλεκτρονικός υπολογιστής, βιντεοπροτζέκτορας ή /και διαδραστικός πίνακας, αρχεία παρουσιάσεων, αρχεία διαδραστικών δραστηριοτήτων, αρχεία κειμένωνΕκπαιδευτικό Πρόβλημα:
- Τι είναι η παχυσαρκία και ποιους κινδύνους ενέχει;
- Τι περιέχει ένα υγιεινό και ισορροπημένο πιάτο;
- Πώς αντιμετωπίζουμε την παχυσαρκία;
Στόχοι:
Οι μαθητές:
- Να εξοικειωθούν με βασικές έννοιες της διατροφής
- Να αντιληφθούν τους κινδύνους της παχυσαρκίας
- Να αναπτύξουν σωστές διατροφικές συνήθειες
- Να αποκτήσουν συνείδηση του περιεχομένου των τροφών και των ποτών.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Οι μαθητές με το πέρας των δραστηριοτήτων εκτός των στόχων που αναφέρονται παραπάνω, θα μπορούν να χρησιμοποιούν ικανοποιητικά εφαρμογές στον Η/Υ, θα εξασκηθούν στην ενεργή ακρόαση και συζήτηση, θα μπορούν να επιχειρηματολογήσουν, και να συντάξουν μια επίσημη επιστολή. Τέλος, θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν τροφές και ποτά που να τους ωφελούν.
Συνοπτική Περιγραφή Περιεχομένου:
Το μαθησιακό αντικείμενο που αναπτύσσεται με τις παρακάτω δραστηριότητες αφορά την υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή. Ειδικότερα αποσκοπεί στην συνειδητοποίηση των μαθητών βασικών εννοιών της διατροφής και προτάσεων για υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή με στόχο την καταπολέμηση της παχυσαρκίας.
Κατεβάστε τον πλήρη οδηγό υλοποίησης του σχέδιου μαθήματος
Παρακάτω μπορείτε να δείτε ενδεικτικά κάποιες από τις δραστηριότητες τις συγκεκριμένης θεματικής. Αν θέλετε να περιηγηθείτε και αξιοποιήσετε το σύνολο του υλικού online, θα πρέπει να προχωρήσετε σε εγγραφή και στη συνέχεια σύνδεση. Διαφορετικά μπορείτε να δείτε και κατεβάσετε τον Οδηγό Υλοποίησης του εκπαιδευτικού σεναρίου.
Δραστηριότητα 1
Εισαγωγή - Προοργανωτής – Σε αυτό το μάθημα θα μάθω:
Οι μαθητές εργάζονται στην αρχή ατομικά και στη συνέχεια στην ολομέλεια και δημιουργούν το γλωσσάρι του μαθήματος. Οι μαθητές παρακολουθούν την Εισαγωγική Παρουσίαση.
Στην παρουσίαση περιέχονται οι στόχοι του μαθήματος. Ο εκπαιδευτικός μαζί με τους μαθητές συζητούν πάνω σε αυτό που είδαν.
Σε αυτό το μάθημα θα μάθω:
Συμπλήρωσε στο αρχείο τους δικούς σου ορισμούς σχετικά με την υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή και δημιούργησε μαζί με τους συμμαθητές σου το γλωσσάρι του μαθήματος.
Παρακολούθησε μαζί με τους συμμαθητές και τον δάσκαλό σου την παρουσίαση και συζητήστε πάνω σε αυτό που είδατε.
Δραστηριότητα 2
Προϋπάρχουσες αντιλήψεις και γνώσεις: Ψηλαφώντας τις διατροφικές μου συνήθειες
Οι μαθητές εργάζονται στην αρχή ατομικά και στη συνέχεια στην ολομέλεια καταλήγουν σε συμπεράσματα ως προς τις διατροφικές συνήθειες και γνώσεις της ομάδας γύρω από τη διατροφή.
Συμπληρώνουν ατομικά την έρευνα: «Οι διατροφικές μου συνήθειες». Στη συνέχεια, ο εκπαιδευτικός τους παρουσιάζει τα συγκεντρωτικά αποτελέσματα και η ολομέλεια καταλήγει σε συμπεράσματα ως προς τις συνήθειες τους, π.χ. αν τρώνε πολλά σνακ που περιέχουν ζάχαρη κ.α.
Οι διατροφικές μου συνήθειες
Συμπλήρωσε την έρευνα και συζήτησε με τους συμμαθητές και τον δάσκαλό σου τις απαντήσεις σας. Καταλήξτε σε συμπεράσματα σχετικά με τις διατροφικές σας συνήθειες.
Δραστηριότητα 3
Τι περιέχει το πιάτο μου;
Οι μαθητές αρχικά εργάζονται ατομικά και στη συνέχεια σε ολομέλεια. Παρακολουθούν το βίντεο σχετικά με το περιεχόμενο του πιάτου μας σε κάθε γεύμα και ενημερώνονται από το σχετικό κείμενο.
Στη συνέχεια φτιάχνουν τα δικά τους ενδεικτικά πιάτα με την δραστηριότητα drag and drop on picture όπου καλούνται να δημιουργήσουν τα δικά τους πιάτα, βάζοντας στο σωστό μέρος του πιάτου μια τροφή τη φορά: π.χ. εικόνα μπούτι κοτόπουλου μεταφέρεται στο τμήμα του πιάτου με τις πρωτεΐνες, εικόνα ζυμαρικών μεταφέρεται στο τμήμα του πιάτου υδατάνθρακες κ.λπ., με αυτόν τον τρόπο οπτικοποιούνται επιλογές διατροφής. Στη συνέχεια μοιράζονται τις ιδέες τους με τους συμμαθητές τους.
Καλούνται να δημιουργήσουν ένα γεύμα και ένα πρωινό.
Τι περιέχει το πιάτο μου;
Είναι σημαντικό να έχουμε ποικιλία και μέτρο στη διατροφή μας.
Παρακολούθησε το βίντεo σχετικά με το περιεχόμενο του πιάτου μας σε κάθε γεύμα. Στη συνέχεια φτιάξε το δικό σου πιάτο με την δραστηριότητα Drag and Drop on Picture και μοιράσου τις ιδέες σου με τους συμμαθητές σου.
Δημιούργησε στο φύλλο εργασίας το δικό σας γεύμα και πρωινό.
Δραστηριότητα 4
Ζάχαρη – Ένας κρυφός εχθρός
Οι μαθητές εδώ εργάζονται ατομικά, ομαδικά και σε ολομέλεια.
Οι μαθητές διαβάζουν το Κείμενο: ζάχαρη, επιπτώσεις σε μυαλό και σώμα και απαντούν στο ερωτηματολόγιο.
Στη συνέχεια, χωρίζονται σε ομάδες παρατηρούν τις εικόνες, συζητούν και καταγράφουν τις απαντήσεις τους στο κοινό αρχείο. Παρουσιάζει η κάθε ομάδα τα ευρήματά της.
Ζάχαρη – Ένας κρυφός εχθρός
Πόσο βλαβερή είναι η ζάχαρη; Ας το μάθεις διαβάζοντας το κείμενο: ζάχαρη, επιπτώσεις σε μυαλό και σώμα. Στη συνέχεια απάντησε στο ερωτηματολόγιο.
Με την ομάδα σου παρατήρησε τις εικόνες, συζητήστε και καταγράψτε τις απαντήσεις σας στο φύλλο. Παρουσιάστε τις απαντήσεις σας στις υπόλοιπες ομάδες.
Δραστηριότητα 5
«Παχυσαρκία»: Κίνδυνοι - Τι μπορούμε να κάνουμε για να την αντιμετωπίσουμε:
Οι μαθητές διαβάζουν το Κείμενο: παχυσαρκία και παρατηρούν τις εικόνες.
Συζητούν με τον εκπαιδευτικό τα αίτια της παχυσαρκίας.
Στη συνέχεια συζητούν σχετικά με τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να την αντιμετωπίσουμε. Οι μαθητές μελετούν το συναφές υλικό και καταγράφουν τις ιδέες τους στο αντίστοιχο ανοιχτό αρχείο.
«Παχυσαρκία»: Κίνδυνοι - Τι μπορούμε να κάνουμε για να την αντιμετωπίσουμε:
Η παχυσαρκία είναι πολύ επικίνδυνη για την υγεία μας.
Διάβασε το κείμενο και παρατήρησε τις εικόνες. Συζήτησε με τους συμμαθητές και τον δάσκαλό σου, σχετικά με τα αίτια της παχυσαρκίας και τους τρόπους με τους οποίους μπορείς να την αντιμετωπίσεις.
Γράψε τις ιδέες σου στο φύλλο εργασίας.
Επεκτασεις
Για την Δ’ τάξη Δημοτικού
Πυραμίδα Μεσογειακής Διατροφής
Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει την διατροφική πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής.
Οι μαθητές στη συνέχεια δημιουργούν τις δικές τους πυραμίδες με το παιχνίδι της κρυμμένης εικόνας. Απαντούν δηλαδή σε ερωτήσεις στο παιχνίδι και στο τέλος εμφανίζεται η διατροφική πυραμίδα συμπληρωμένη.Πυραμίδα Μεσογειακής Διατροφής
Παρατήρησε την εικόνα Η Πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής.
Δημιούργησε τη δική σου πυραμίδα με το παιχνίδι Η κρυμμένη εικόνα: διατροφή.
Για την Ε’ τάξη Δημοτικού
Πεπτικό Σύστημα: σύντομη παρουσίαση
Οι μαθητές εργάζονται ατομικά. Ο εκπαιδευτικός τους παρουσιάζει τα μέρη του πεπτικού συστήματος, όπως αυτό παρουσιάζεται στο βιβλίο του μαθητή της Ε΄ τάξης.
Οι μαθητές εργάζονται ατομικά ή ομαδικά στους υπολογιστές τους και συμπληρώνουν την δραστηριότητα drag and drop on picture του πεπτικού συστήματος.
Αν υπάρχει χρόνος συνίσταται να παρακολουθήσουν και τα παρακάτω βίντεο.
Πεπτικό Σύστημα
Διάβασε το e-book: πεπτικό, παρακολούθησε το βίντεο: πεπτικό σύστημα και το βίντεο: μια φορά κι έναν καιρό ήταν η ζωή - η πέψη
Παίξε το παιχνίδι Drag and Drop on Picture: πεπτικό σύστημα.
Για την Στ’ τάξη του δημοτικού
Ημερολόγιο Διατροφής
Οι μαθητές καταγράφουν σε ένα ημερολόγιο όλες τις τροφές που καταναλώνουν και όλα τα υγρά που πίνουν για μια εβδομάδα καθώς και την ώρα και τα συναισθήματα που νιώθουν την ώρα που τρων (γιατί τρώνε;). Στη συνέχεια, το ελέγχουν και σημειώνουν ποια είναι τα σημεία που τους προβληματίζουν και τα συζητούν με τον εκπαιδευτικό της τάξης ή της φυσικής αγωγής.
Επίσης, μπορούν να τηρήσουν ημερολόγιο για την καταγραφή της συχνότητας, πόσο συχνά τρων πρωινό; κάθε πότε κάνουν άσκηση; έχουν φάει φρούτα μέσα στην ημέρα; Έτσι θα διαπιστώσουν αν μπορούν να πετύχουν τους στόχους που έχουν θέσει.
Ημερολόγιο Διατροφής
Συμπλήρωσε στο Ημερολόγιο της εβδομαδιαίας διατροφής μου, όλες τις τροφές που καταναλώνεις και όλα τα υγρά που πίνεις για μια εβδομάδα καθώς και την ώρα, καθώς και τα συναισθήματά σου (γιατί τρως;). Επιπλέον, μπορείς να τηρείς και το Ημερολόγιο για την καταγραφή της συχνότητας (π.χ. τρως πρωινό κάθε ημέρα; κάθε πότε κάνεις άσκηση; έφαγες φρούτα σήμερα; κ.λπ.) Στη συνέχεια, έλεγξέ το και σημείωσε ποια είναι τα σημεία που σε προβληματίζουν και συζήτησέ τα με τον δάσκαλό σου.
Αξιολογηση
- Οι μαθητές απαντούν στο ερωτηματολόγιο αξιολόγησης.
- Το κυλικείο του σχολείου μου:
- Οι μαθητές μαζί με τον εκπαιδευτικό καταγράφουν τις τροφές που διατίθενται στο κυλικείο και τις χωρίζουν σε 2 κατηγορίες: κατάλληλες και ακατάλληλες. Στη συνέχεια, προτείνουν και αυτοί τροφές κατάλληλες για τον εμπλουτισμό του κυλικείου. Συντάσσουν ένα γράμμα προς τον κυλικειάρχη και τον διευθυντή του σχολείου, εξηγώντας τους λόγους που πρέπει να αποσυρθούν τα τρόφιμα και να προστεθούν κάποια άλλα.
- (Επέκταση) Οι μαθητές σε ομάδες ετοιμάζουν μια παρουσίαση, ένα φυλλάδιο ή αφίσα σχετικά με τη διατροφή, την παχυσαρκία και τις κρυφές θερμίδες των υγρών. Τις φωτογραφίζουν και τις αναρτούν στην πλατφόρμα.
Ας δούμε τι μάθαμε
Σίγουρα έχεις κατανοήσει τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής για τη διατήρηση της καλής υγείας.
Θα μπορούσες όμως να συμβάλλεις με τις δράσεις σου για την ενημέρωση και άλλων και την γενικότερη αντιμετώπιση του προβλήματος;