«Κίνηση σημαίνει ζωή!»
Γενικές Πληροφορίες
Γνωστικό Αντικείμενο: Αγωγή Υγείας - Φυσικές Επιστήμες – Μελέτη Περιβάλλοντος – Φυσική Αγωγή
Σύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών:
- Δ’ Δημοτικού: Μελέτη Περιβάλλοντος, ενότητα 5: « Γνωρίζουμε και Φροντίζουμε το σώμα μας»
- E’ Δημοτικού: Γλώσσα, ενότητα 16: «Αθλήματα – Σπορ»
- ΣΤ’ Δημοτικού: Φυσικά, ενότητες 7, 8 : «Αναπνευστικό», «Κυκλοφορικό»
Διδακτική Προσέγγιση:
Κονστροκτουβιστική βιωματική προσέγγιση της γνώσης. Οι μαθητές εργάζονται είτε ατομικά, είτε σε ομάδες ή σε ολομέλεια ανάλογα με τις ανάγκες των δραστηριοτήτων και την κρίση του/της εκπαιδευτικού.
Τάξη: Δ'-Ε'-ΣΤ' Δημοτικού
Χρονική Διάρκεια: 1 έως 2 διδακτικές ώρες
Χώρος: Αίθουσα διδασκαλίας ή/και εργαστήριο πληροφορικής
Υλικά & Μέσα:
Ηλεκτρονικός υπολογιστής, βιντεοπροτζέκτορας ή και διαδραστικός πίνακας, αρχεία με διαδραστικές δραστηριότητες, αρχεία παρουσιάσεων, αρχεία κειμένων
Εκπαιδευτικό Πρόβλημα:
- Τι είναι η σωματική δραστηριότητα;
- Ποια είναι τα οφέλη της;
- Ποιες οι συνέπειες της έλλειψης σωματικής δραστηριότητας από τη ζωή μας;
- Πώς μπορούμε να εντάξουμε τη σωματική δραστηριότητα στη ζωή μας;
Στόχοι:
Οι μαθητές:
- Να κατανοήσουν την αξία της σωματικής δραστηριότητας στην καθημερινή ζωή τους
- Να αντιληφθούν ποιες είναι οι συνέπειες της έλλειψης της σωματικής δραστηριότητας
- Να εντάξουν τη σωματική δραστηριότητα στη ζωή τους.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Οι μαθητές με το πέρας των δραστηριοτήτων εκτός των στόχων που αναφέρονται παραπάνω, θα μπορούν να χρησιμοποιούν ικανοποιητικά εφαρμογές στον Η/Υ, θα εξασκηθούν στην ενεργή ακρόαση και συζήτηση, θα μπορούν να επιχειρηματολογήσουν και να συντάξουν μια επίσημη επιστολή. Τέλος, θα έχουν τη δυνατότητα να βρουν τρόπους ένταξης της σωματικής δραστηριότητας στη σχολική και την εξωσχολική ζωή τους.
Συνοπτική Περιγραφή Περιεχομένου:
Το μαθησιακό αντικείμενο που αναπτύσσεται με τις παρακάτω δραστηριότητες αφορά τη σωματική δραστηριότητα. Ειδικότερα αποσκοπεί στην συνειδητοποίηση της αξίας της σωματικής δραστηριότητας στη ζωή του ανθρώπου, στην κατανόηση των συνεπειών της έλλειψής της και στην επιλογή τρόπων ένταξης της σωματικής δραστηριότητας στην καθημερινότητα.
Κατεβάστε τον πλήρη οδηγό υλοποίησης του σχέδιου μαθήματος
Παρακάτω μπορείτε να δείτε ενδεικτικά κάποιες από τις δραστηριότητες τις συγκεκριμένης θεματικής. Αν θέλετε να περιηγηθείτε και αξιοποιήσετε το σύνολο του υλικού online, θα πρέπει να προχωρήσετε σε εγγραφή και στη συνέχεια σύνδεση. Διαφορετικά μπορείτε να δείτε και κατεβάσετε τον Οδηγό Υλοποίησης του εκπαιδευτικού σεναρίου.
Δραστηριότητα 1
Εισαγωγή – Προοργανωτής – Σε αυτό το μάθημα θα μάθω:
Οι μαθητές εργάζονται στην αρχή ατομικά.
Παρακολουθούν την Εισαγωγική Παρουσίαση. Στην παρουσίαση περιέχονται οι στόχοι του μαθήματος. Ο εκπαιδευτικός μαζί με τους μαθητές συζητούν πάνω σε αυτό που είδαν.
Σε αυτό το μάθημα θα μάθω:
Δες μαζί με τους συμμαθητές και το δάσκαλό σας την παρακάτω παρουσίαση και συζητήστε για το θέμα.
Δραστηριότητα 2
Προϋπάρχουσες αντιλήψεις και γνώσεις: Ψηλαφώντας τις συνήθειες μου που αφορούν τη σωματική δραστηριότητα
Οι μαθητές εργάζονται στην αρχή ατομικά και στη συνέχεια στην ολομέλεια να καταλήγουν σε συμπεράσματα ως προς τις συνήθειές τους που αφορούν τη σωματική δραστηριότητα.
Οι μαθητές συμπληρώνουν ατομικά την Έρευνα: «Σωματική δραστηριότητα». Στη συνέχεια, ο εκπαιδευτικός τους παρουσιάζει τα συγκεντρωτικά αποτελέσματα και η ολομέλεια καταλήγει σε συμπεράσματα ως προς τις συνήθειές τους, π.χ. πόσες φορές την εβδομάδα γυμνάζονται, παίζουν κινητικά παιχνίδια, κ.α.
Οι συνήθειές μου για τη σωματική δραστηριότητα
Συμπλήρωσε την έρευνα. Στη συνέχεια, συζήτησε με τους συμμαθητές και το δάσκαλό σου, ενώ παρατηρείτε τα συγκεντρωτικά αποτελέσματα.
Δραστηριότητα 3
Τι είναι η σωματική δραστηριότητα;
Οι μαθητές αρχικά εργάζονται ατομικά και στη συνέχεια σε ολομέλεια. Διαβάζουν το Κείμενο 1: τι είναι σωματική δραστηριότητα, οργανωμένη, μη οργανωμένη και στη συνέχεια παρατηρούν την εικόνα της πυραμίδας της σωματικής δραστηριότητας.
Συζητούν σε ομάδες και καταγράφουν τις ιδέες τους στο κοινό αρχείο και τις συζητούν στην ολομέλεια. Ποιες δραστηριότητες θα μπορούσαν να ανήκουν στην κάθε ομάδα;
Τι είναι η σωματική δραστηριότητα;
Διάβασε το κείμενο για την οργανωμένη και μη οργανωμένη σωματική δραστηριότητα και παρατήρησε την εικόνα της πυραμίδας της σωματικής δραστηριότητας.
Συζήτησε με τα μέλη της ομάδας σου και καταγράψτε τις ιδέες σας στο φύλλο εργασίας. Μπορείς να σκεφτείς και εσύ παραδείγματα μη οργανωμένης και οργανωμένης σωματικής δραστηριότητας;
Δραστηριότητα 4
Σωματική δραστηριότητα ... ένας σύμμαχος
Οι μαθητές μαζί με τον εκπαιδευτικό εργάζονται σε ολομέλεια.
O εκπαιδευτικός τους παρουσιάζει το Παρουσίαση 2 σχετικά με τις θετικές συνέπειες της σωματικής δραστηριότητας και συζητούν. Οι μαθητές στη συνέχεια συμπληρώνουν την κρυφή εικόνα απαντώντας στις ερωτήσεις.
Σωματική δραστηριότητα... ένας σύμμαχος
Δες μαζί με τους συμμαθητές και τον δάσκαλό σου την παρουσίαση σχετικά με τις θετικές συνέπειες της σωματικής δραστηριότητας και συζητήστε στην τάξη.
Φανέρωσε την κρυμμένη εικόνα απαντώντας στις ερωτήσεις.
Κατεβάστε την παρουσίαση.
Δραστηριότητα 5
Καθιστική ζωή… ένας εχθρός της ευζωίας μας
Οι μαθητές εργάζονται αρχικά ατομικά, ύστερα ομαδικά και τελικά σε ολομέλεια.
Απαντούν στο quiz σχετικά με τις συνέπειες της καθιστικής ζωής. Στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός αναθέτει σε ομάδες από μια εικόνα και οι μαθητές σε κοινό αρχείο απαντούν στις ερωτήσεις. Οι μαθητές μαζί με τον εκπαιδευτικό μοιράζονται τις ιδέες τους. Στη συνέχεια διαβάζουν το Κείμενο 2: έλλειψη σωματικής δραστηριότητας. Συζητούν ομαδικά σχετικά με τις αρνητικές συνέπειες της καθιστικής ζωής.
Απαντούν στις ερωτήσεις.
Καθιστική ζωή… ένας εχθρός της ευζωίας μας
Απάντησε στο κουίζ σχετικά με τις συνέπειες της καθιστικής ζωής.
Διάβασε το κείμενο για τις συνέπειες της έλλειψης της σωματικής δραστηριότητας. Συζήτησε με το δάσκαλο και τους συμμαθητές σου σχετικά με τις αρνητικές συνέπειες της καθιστικής ζωής.
Απάντησε μαζί με τα μέλη τις ομάδας σου στις ερωτήσεις για την καθιστική ζωή.
Απαντήστε ανά ομάδα στις ερωτήσεις για την εικόνα που θα σας ανατεθεί και συζητήστε στην τάξη τις ιδέες σας.
Δραστηριότητα 6
Πώς μπορώ να αυξήσω τη σωματική μου δραστηριότητα;
Οι μαθητές εργάζονται σε ολομέλεια.
Ο εκπαιδευτικός συζητά με τους μαθητές τι θα μπορούσαν να κάνουν για να αυξηθεί η σωματική δραστηριότητα στο χώρο του σχολείου. Τους παρουσιάζει παιχνίδια και συζητούν κατά πόσο θα μπορούσαν να τα μάθουν και να τα παίζουν στο διάλλειμα. Ψηφίζουν για κάθε παιχνίδι ξεχωριστά. Τα 2 πρώτα με τις περισσότερες ψήφους θα είναι αυτά που θα παιχτούν πρώτα.
Πώς μπορώ να αυξήσω τη σωματική μου δραστηριότητα;
Συζήτησε με το δάσκαλο και τους συμμαθητές σου, τι θα μπορούσατε να κάνετε για να αυξηθεί η σωματική δραστηριότητα στο χώρο του σχολείου. Δείτε προτάσεις για παιχνίδια στο διάλειμμα όλοι μαζί και συζητήστε κατά πόσο θα μπορούσατε να τα μάθετε και να τα παίξετε και εσείς.
Ψήφισε Υπερ ή Κατά για κάθε παιχνίδι ξεχωριστά. Προτείνουμε τα 2 που θα συγκεντρώσουν τις περισσότερες ψήφους να είναι αυτά που θα παιχτούν πρώτα.
Επεκτάσεις
Μυοσκελετικό σύστημα
Οι μαθητές εκτός από την αντίστοιχη ενότητα στο βιβλίο Μελέτη Περιβάλλοντος, «Φροντίζω το σώμα μου» [http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2280/Meleti-Perivallontos_D-Dimotikou_html-empl/index5_1.html] που μπορούν να δουν στην παραπάνω ιστοσελίδα, παρακολουθούν το παρακάτω βίντεο και στη συνέχεια απαντούν στο quiz.
Αναπνευστικό σύστημα
Οι μαθητές παρατηρούν το βίντεο και συζητούν με τον εκπαιδευτικό τα διάφορα μέρη του αναπνευστικού συστήματος.
Στη συνέχεια παίζουν με την δραστηριότητα drag and drop on picture, όπου συμπληρώνουν τα μέρη του αναπνευστικού συστήματος στη σωστή θέση της εικόνας.
Κυκλοφορικό σύστημα
Οι μαθητές παρατηρούν τις εικόνες του βιβλίου και τις επεξεργάζονται με τον εκπαιδευτικό. Παρακολουθούν το βίντεο και συζητάνε.
Ύστερα συμπληρώνουν τα μέρη της καρδιάς στη σωστή θέση. Τέλος βρίσκουν τη χαμένη εικόνα απαντώντας στις ερωτήσεις.
Επιπλέον δραστηριότητες
- Παίζουμε και μαθαίνουμε τα παιχνίδια που επιλέξαμε στη δραστηριότητα 6.
- Γράφουμε ένα γράμμα στο δήμαρχο ή τον κοινοτάρχη της πόλης μας, ζητώντας περισσότερες και ασφαλείς παιδικές χαρές, εξηγώντας του γιατί.
- Για επιπλέον εμβάθυνση και δραστηριότητες στο θέμα της σωματικής δραστηριότητας για όλες τις τάξεις απευθυνθείτε στο: https://www.nutritionactivityprogram.com/
- Παίζουμε και μαθαίνουμε τα παιχνίδια που επιλέξαμε στη δραστηριότητα 6.
- Γράφουμε ένα γράμμα στο δήμαρχο ή τον κοινοτάρχη της πόλης μας, ζητώντας περισσότερες και ασφαλείς παιδικές χαρές, εξηγώντας του γιατί.
- Για επιπλέον εμβάθυνση και δραστηριότητες στο θέμα της σωματικής δραστηριότητας για όλες τις τάξεις απευθυνθείτε στο: https://www.nutritionactivityprogram.com/
Αξιολόγηση
- Οι μαθητές κρατούν το δικό τους προσωπικό εβδομαδιαίο πρόγραμμα σωματικής δραστηριότητας, το παρουσιάζουν στην ολομέλεια και το αναρτούν στον ειδικό χώρο της πλατφόρμας.
- Οι μαθητές σκέφτονται και προτείνουν δικά τους παιχνίδια σωματικής δραστηριότητας σε ομάδες για ανοιχτούς χώρους αλλά και για μέσα στην τάξη, όπου καταγράφουν τους κανόνες του παιχνιδιού, τους παίχτες κ.λπ. Αν θέλουν μπορούν να τραβήξουν και φωτογραφίες ή να κάνουν τα δικά τους σκίτσα.
Ας δούμε τι μάθαμε
Κράτησε το δικό σου εβδομαδιαίο πρόγραμμα σωματικής δραστηριότητας, παρουσίασέ το στην τάξη και ανάρτησέ το στην πλατφόρμα.
Θέλεις να προτείνεις δικά σου παιχνίδια; Στόχος η αύξηση της σωματικής δραστηριότητας σε ομάδες για ανοιχτούς χώρους αλλά και για μέσα στην τάξη. Κατέγραψε τις ιδέες σου μαζί με τους κανόνες του παιχνιδιού, τους παίχτες κ.λπ. Αν θέλεις μπορείς να τραβήξεις φωτογραφίες ή να κάνεις τα δικά σου σκίτσα για το παιχνίδι που προτείνεις.